I torsdags morse fylldes Kägelbanan på Södra Teatern med medarbetare inom HR och marknadsföring. Frukosteventet de kom för att delta på var Wellnets Health Branding som hade som syfte att lyfta hälsoarbetets roll i varumärkesbyggandet.

Kicki Wallje-Lund på eventet Health branding.

Wellnets vd Kicki Wallje-Lund inledde morgonen med en tillbakablick på hälsan i Sverige under de senaste 10 åren, så länge som Wellnet funnits. Det har pratats mycket om hälsa, om hälsofrämjande ledarskap, om att något måste göras för att sänka kostnaderna för sjukskrivningarna, om företagshälsovård och om friskvårdsbidrag. Men vad har hänt? Har vi blivit friskare? Nej. Sjukskrivningarna fortsätter att öka och Sverige har halkat ner på listan över världens friskaste folk. Det krävs ett nytt sätt att arbeta med hälsa på. Vad händer när hälsoarbetet blir en del av varumärkesbyggandet?

Stefan Saidac på Wellnets event Health Branding.

Varumärkesexperten Stefan Saidac tog vid och gav olika exempel på varumärken som på olika sätt satsat på att medarbetarna ska må bra. För att företagets attraktion börjar alltid hos de egna medarbetarna. Varumärket mår som medarbetarna mår.

Hannah Widell och Amanda Schulman på Wellnets event Health Branding.

Några som har ett starkt varumärke är Hannah Widell och Amanda Schulman som med sin podcast Fredagspodden når ut till över 300.000 kvinnor varje vecka. De är även grundare och ägare av Perfect Day Media. I samtal med sin medarbetare Michaela Hamilton pratade de både om sin roll som arbetsgivare och hur de arbetar för en hälsosam arbetsplats samt om den positiva feedback de har fått från sina följare sedan de återkommande började prata om ångest och vara öppna med sin egen ångest.

Teddy Falkenek på Wellnets event Health Branding.

Avslutningsvis så berättade Teddy Falkenek, Chef för samhällsengagemang och sponsring  på ICA om ICAs pågående resa för att koppla varumärket med hälsa. Grunden i hela ICAs arbete är att leva som man lär så därför började hela hälsosatsningen med de egna medarbetarna. Medarbetarnas ökade intresse för hälsa är nu en stor tillgång i alla olika kampanjer, satsningar och projekt som ICA gör. Att ta ett hälsoperspektiv blir naturligt.

Vi hoppas att alla deltagare blev inspirerade till nya sätt att arbeta med hälsa! Här kan du läsa mer om hur hälsa och varumärke går hand i hand.